dimarts, 22 de novembre del 2016

"EL SÚBDIT NÒMADA"


El passat 17 d'octubre d'aquest any, al Palau Macaya, el professor de filosofia de la Universitat Carlos III de Madrid, sr. Antonio Valdecantos, va oferir aquesta conferència dintre del cicle "Propostes per un futur habitable"
Moderador: Josep Ramoneda.

Defineix el concepte "humanidad tardía" la que ara configurem; és a dir la que sorgeix després de la fi del socialisme, la globalització i el neoliberalisme.

El concepte "Súbdit" d'aquest conjunt relacionat amb l'hàbitat i la mobilitat el qualifica de "metonimia mostrenca". Actuació semblant a un "eixam" (enjambre) on el moviment és molt important, més que el que s'obté d'ell, De fet, s'encarna la modernitat amb el moviment i parla de "errancia aérea" que defineix el "nómada celeste".
L'home "tardío" s'identifica també amb l'esnobisme: viure a tope; trencar barreres; turisme compulsiu; disciplina empresarial; disciplina sado..

Un altre idea: l'immigrant no és nòmada per l'home tardo-modern, simplement perquè es mou per terra.

Per comprendre una mica millor el pensament del profesor Valdecantos, reprodueixo un article que va publicar a El País l'any 2011:

"Lo que resulta es que no éramos ciudadanos, sino súbditos a los que se adulaba con toda clase de zalamerías. Y no debería sorprender la mansedumbre con la que el súbdito adulado suele responder a los acontecimientos. Quien haya seguido de cerca, por ejemplo, la violenta adaptación de la Universidad pública al mercado ejecutada en los últimos años habrá visto que entre muchos estudiantes y entre casi todos los profesores ha calado muy hondo la servidumbre voluntaria más entusiasta. Igual que en la Universidad muy pocos han rechistado ante su desmantelamiento mercantil, también en la sociedad se impondrá sin grandes contratiempos el culto a la competitividad y a la innovación permanente. Pero lo que ahora se nos solicita no es, sin más, que nos olvidemos de todos los halagos pasados y aceptemos nuestra condición subalterna, sino que neguemos de palabra lo que admitimos de obra, que no reconozcamos que el orden democrático ha sido subvertido y que actuemos como si los verdaderos agentes políticos siguiéramos siendo nosotros. Es de capital importancia que, aunque en la práctica nada vaya a ser como antes, se mantenga una ideología consolatoria lo más parecida posible a la que nos tenía adormecidos."

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada